Proč ne já? Nejčastější důvody odmítnutí kandidáta

Proč ne já? Nejčastější důvody odmítnutí kandidáta

26. 2. 2024 , foto: istockphoto.com/fizkes
Hledáte si práci už celé měsíce, pořád se ale setkáváte se stejnou odpovědí – upřednostnili jsme vhodnějšího kandidáta. Neustále na sobě pracujete, jste vytrvalí, snažíte se, ale na konci dne se vždy najde někdo lepší. Kde je chyba? Proč vás firmy neustále odmítají? Podívejte se s námi na nejčastější důvody, pro které firmy odmítají uchazeče, a možná získáte lepší představu o tom, čeho se na dalším pohovoru vyvarovat.

Špatně zpracovaný životopis

Životopis slouží personalistovi jako prvotní seznámení s novými uchazeči. Pokud je váš životopis neúplný, nacházejí se v něm nevysvětlené časové pauzy mezi jednotlivými pracovními pozicemi, gramatické chyby, chybí kontaktní údaje nebo je písmo nečitelné, snižujete si šance získat pracovní pozici. Totéž platí v případě motivačního dopisu – pokud je napsaný gramaticky nesprávně, chybí v něm důležité informace nebo zvolíte nevhodný jazykový projev, personalista nejspíš upřednostní jiné uchazeče. Myslete na to, že personalisté mají na prostudování všech životopisů skutečně málo času, a proto nedovolte, aby vás z výběrového řízení vyřadili hned na začátku kvůli nedbalosti.

Nepřiměřené pracovní zkušenosti

Nejdůležitějším faktorem při výběru vhodného kandidáta jsou pracovní zkušenosti. Chcete-li mít ve výběrovém řízení šanci, ujistěte se, že vaše pracovní zkušenosti skutečně odpovídají pozici, na kterou se hlásíte. Pokud jste například několik let pracovali jako obchodník, neočekávejte, že se z vás přes noc stane učitel. Změnit kariérní směr ovšem není nemožné, nejprve však potřebujete absolvovat příslušné kvalifikační kurzy a získat osvědčení, která můžete při hledání práce dokladovat.

Kromě nedostatečné kvalifikace byste si však měli dát pozor i na nadměrnou kvalifikaci. Pokud pracujete v oboru 10 let a myslíte si, že budete mít vyšší šance ve výběrovém řízení, pokud se přihlásíte na juniorní pozici, mýlíte se. Personalisté totiž hledají člověka, který má na obsazovanou pozici přiměřenou kvalifikaci, přičemž k tomu obvykle mají své důvody. Vždy se proto hlaste na pracovní pozice, kterým vaše schopnosti co nejlépe odpovídají.

Nevhodné oblečení

Na výběru vhodného oblečení pro pracovní pohovor opravdu záleží. I když má firma, do které se hlásíte, v popisu inzerátu uvedeno přátelské a neformální prostředí, na pracovním pohovoru se očekává určitý dress code. Jedná se totiž o zažitou konvenci, jejímž prostřednictvím nepřímo ukážete, že jste se na pohovor připravili a záleží vám na něm. Vytahaný svetr a obnošené džíny proto v tento den raději nechte doma, pokud nechcete riskovat odmítnutí.

Špatné komunikační schopnosti

Komunikační schopnosti jsou nedílnou součástí každé práce. Denně musíte v práci komunikovat s kolegy, klienty či nadřízenými, přičemž se efektivita práce častokrát odvíjí od správné komunikace v týmu. Právě proto si personalisté komunikačních schopností na pohovoru všímají. Pokud je vaše komunikace nepřiměřená situaci, používáte nevhodný slovník, stylisticky nesprávné formulace nebo nedokážete porozumět otázkám personalisty, je to dobrý důvod, abyste se stali jedním z odmítnutých kandidátů.

Nejistá řeč těla

Nedílnou součástí komunikace je i ta neverbální, která o vás personalistovi také napoví důležité informace. Každý je na pracovním pohovoru nervózní, odmítnutí však riskujete ve chvíli, pokud sebou škubete, máte nervózní tiky, hrajete si s věcmi na stole a během celého pohovoru se personalistovi nepodíváte do očí. Všechna tato gesta totiž značí nejistotu a nedostatek sebedůvěry. I když jste nervózní, uvědomte si, že jste ve své práci dobří a máte firmě co nabídnout.

Neschopnost prodat se

Máte dokonalé resumé, roky pracovních zkušeností, vysokoškolský titul, bohaté komunikační schopnosti a soft skills, přesto vás zatím všude odmítli? Problém je možná v tom, že se nedokážete správně prodat. Možná jste si nejistí sami sebou a minimalizujete tak popis svých schopností nebo si o sobě myslíte až příliš a navenek působíte arogantně. Snažte se najít tu správnou rovnováhu, díky které bude vaše sebeprezentace dostatečně sebejistá a asertivní, vždy však vyjádřete patřičnou pokoru a vděčnost za to, že vám byl pracovní pohovor umožněn.

Nedostatek zájmu

Možná jste již absolvovali několik pohovorů, které měly vždy stejný průběh, a jste z toho unaveni. Nebo vás hledání práce vyčerpává. Přesto byste však tyto emoce neměli dát najevo a projevit entuziasmus k práci. Mnoho kandidátů ve výběrovém řízení selže, protože i přes bohaté znalosti, zkušenosti a správnou sebeprezentaci neprojeví na pohovoru chuť pracovat. Pokud z vás personalista necítí chuť pracovat už na pracovním pohovoru, je to pro něj znamením, že pravděpodobně nebudete dostatečně výkonným zaměstnancem. Dejte si proto na tento detail pozor a vždy projevte dostatečný zájem o nabízenou práci.

Pozor na online aktivity

Rozhodně netvrdíme, že si personalisté vždy ověřují online aktivity každého kandidáta. Většina personalistů na tento detail čas nemá, nikdy však nevíte, kteří z nich si na tom zrovna dají záležet. Proto se ujistěte, že vaše činnost na sociálních sítích není nevhodná. Dejte si pozor především na politická, sociální a ideologická vyjádření, která by mohla mít citlivý charakter.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Šikana na pracovišti: Na koho se obrátit?
22. 2. 2024

Šikana na pracovišti: Na koho se obrátit?

Přátelství na pracovišti: Je třeba mít hranice?
21. 3. 2024

Přátelství na pracovišti: Je třeba mít hranice?

Osobní rozvoj v práci: Tipy na nejlepší knihy o seberozvoji
25. 1. 2024

Osobní rozvoj v práci: Tipy na nejlepší knihy o seberozvoji