Pracovní cesta je tady – jak se na ni připravit?

Pracovní cesta je tady – jak se na ni připravit?

3. 10. 2024 , foto: istockphoto.com/DrazenZigic
Pracovní cesta je u mnoha povolání nedílnou součástí profesního života, ať už se jedná o krátké cesty do jiných poboček firmy, nebo delší pobyty v zahraničí. Pro úspěšnou pracovní cestu je ovšem klíčová důsledná příprava, která vám pomůže vyhnout se stresu. V tomto článku se zaměříme na to, jak se na pracovní cestu připravit, abyste hravě zvládli všechny pracovní povinnosti a vrátili se s úspěšnými výsledky.

Jak definuje pracovní cestu zákoník práce?

V současnosti definuje český zákoník práce pracovní cestu jako dočasné přeložení zaměstnance k výkonu práce mimo pravidelné pracoviště, které je obvykle stanoveno ve smlouvě nebo interních předpisech zaměstnavatele. Tato cesta musí být předem sjednána mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, a to včetně délky trvání a podmínek cesty.

Zaměstnavatel je zároveň povinen zajistit zaměstnanci na pracovní cestě určité náhrady, které jsou uvedeny v zákoníku práce. Mezi tyto náhrady patří:

  1. Cestovní náhrady: Týkají se výdajů na dopravu, ubytování, stravování a případných dalších nezbytných nákladů spojených s výkonem práce na pracovní cestě.
  2. Stravné: Zaměstnanci na pracovní cestě náleží stravné, jehož výše je určována délkou pracovní cesty a může být navýšena, pokud zaměstnanec cestuje do zahraničí.
  3. Náhrada za opotřebení vlastního majetku: Pokud zaměstnanec na pracovní cestě používá vlastní prostředky (např. osobní automobil), má nárok na náhradu nákladů spojených s jejich použitím.

Pracovní cesta musí mít vždy přesně stanovenou délku trvání, přičemž se zaměstnanec po jejím skončení automaticky vrací na své původní pracoviště. Je důležité také zmínit, že zaměstnanec nemůže být na pracovní cestu vyslán proti své vůli, pokud tato povinnost není výslovně sjednána v pracovní smlouvě nebo vnitřních předpisech společnosti.

Jak se připravit na pracovní cestu?

I když byste si před pracovní cestou nejraději jen rychle sbalili kufr a užili si všechny zážitky, které se sebou tato zkušenost přináší, je třeba myslet i na povinnosti, jež vás čekají. Pečlivě si proto naplánujte svou pracovní cestu krok za krokem tak, abyste se vyhnuli nečekaným problémům. Jak byste měli postupovat?

1. Sbalte si vše, co potřebujete

Pracovní cesta kromě zabalení běžných nezbytností, jako jsou oblečení či kosmetika, vyžaduje i zabalení všech pracovních pomůcek. Předem si proto připravte seznam všeho, co budete na své cestě potřebovat. Nezapomeňte především na firemní notebook, telefon, nabíječky či materiály potřebné k seminářům a prezentacím. Myslete také na přiměřený dress code, který je na pracovní cestě nepochybně potřebný. Proto doporučujeme, abyste předem zkontrolovali počasí v lokalitě, kam se chystáte, a podle něj zvolili elegantní, ale zároveň pohodlné oblečení.

2. Předem zařiďte dopravu

V případě, že vás čeká pracovní cesta do jiného města nebo země, zajistěte si dopravu co nejdříve. Pokuste se najít nejlepší a nejpohodlnější spojení s předstihem a hned, jak to bude možné, si zarezervujte lístky, letenky nebo auto. Jelikož i na pracovní cestě mohou nastat nečekané události, doporučujeme u výjezdů do zahraničí sjednat  cestovní pojištění, které dnes vyřídíte rychle a jednoduše na pár kliků online.

3. Vytvořte si seznam důležitých adres

Na pracovní cestě se vám rozhodně bude hodit mít po ruce předem připravený seznam adres, na kterých se budete muset během cesty zastavit. Pokud si tento seznam připravíte ještě před odjezdem, ušetříte si následné komplikace způsobené tím, že nebudete vědět, kam přesně se máte dostavit. Doporučujeme také přidat k jednotlivým adresám i telefonní kontakty osob, na které se můžete v případě problémů obrátit.

4. Připravte se na všechny pracovní povinnosti

Pracovní cesta je především spojena s pracovními povinnostmi, které rozhodně nepodceňujte. Ještě před odjezdem si projeďte všechny pracovní úkoly, které budete na své cestě řešit. Materiály jako prezentace, podklady či informace o zúčastněných firmách a osobách je rovněž vhodné  připravit ještě před odjezdem. Nikdy totiž nevíte, jestli se po příjezdu nesetkáte s nečekanými komplikacemi nebo budete jednoduše vyčerpaní a svou přípravu už nestihnete včas dohnat.

Co v případě zahraniční pracovní cesty?

Pokud se chystáte na zahraniční pracovní cestu, pravděpodobně se setkáte s dalšími situacemi, jejichž přípravu je lepší nepodcenit. Rozhodně byste neměli zapomenout na následující kroky:

1. Naučte se něco o zahraniční kultuře

V cizích zemích je běžné setkat se s jinými kulturními zvyklostmi a tradicemi. Když se chystáte na pracovní cestu do zahraničí, zkuste si předem zjistit základní zvyky dané země. Vyhnete se tak nechtěnému faux pas nejen při každodenních činnostech, ale také při komunikaci se zahraničními obchodními partnery či kolegy.

2. Naučte se základy jazyka

I když budete na zahraniční pracovní cestě komunikovat převážně v angličtině, základní fráze v jazyce dané země vám pomohou udělat lepší dojem nejen na pracovních schůzkách, ale i při jiných každodenních interakcích. Doporučujeme naučit se v cizím jazyce hlavně základní fráze, mezi které patří:

  • Dobrý den.
  • Na shledanou.
  • Děkuji.
  • Prosím.
  • Můžete mi prosím pomoci?
  • Promiňte.
  • Mluvíte anglicky?.
  • Nemluvím tímto jazykem.

3. Zkontrolujte si podmínky vstupu do dané země

Každá země může mít jiné podmínky pro vstup, a proto si s dostatečným předstihem zkontrolujte podmínky vstupu do země, do které se chystáte. Můžete k tomu například využít chytrého online nástroje skupiny Dertour. Zároveň si vždy zkontrolujte platnost svého občanského průkazu a pasu, abyste se vyhnuli velkým nepříjemnostem. Pokud se chystáte do poměrně exotické země, zkontrolujte si také, zda nejsou před vstupem vyžadována dodatečná očkování či zdravotní prohlídky.

4. Směňte si peníze

I když je dnes platba platební kartou již samozřejmostí téměř všude na světě, mějte u sebe vždy pro jistotu určité množství hotovosti. Nikdy nevíte, kdy vám může hotovost přijít vhod.

Několik tipů na závěr

  • Vyhraďte si čas na poznávání nových míst – Pokud vám to harmonogram dovolí, využijte trochu času na prozkoumání místa, kde se nacházíte. Je to skvělý způsob, jak si odpočinout a získat nové zážitky.
  • Odkládejte si účtenky – Vždy si pečlivě uchovávejte účtenky za náklady na dopravu, ubytování a stravování, abyste je mohli po návratu správně vyúčtovat u zaměstnavatele.
  • Hlídejte si doklady a cennosti – Bezpečnost na prvním místě. Dbejte proto na to, abyste měli své doklady a cennosti vždy na bezpečném místě.
  • Pozor na nevhodné chování – I když jste na pracovní cestě, je důležité za všech okolností zachovat profesionální chování. Vyhýbejte se nevhodným poznámkám a zacházejte s každým s respektem, abyste zachovali dobré jméno sebe i firmy, kterou zastupujete.
Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Tipy pro úspěšný návrat do práce po rodičovské dovolené
5. 9. 2024

Tipy pro úspěšný návrat do práce po rodičovské dovolené

Filozofie Ikigai: Může být práce koníčkem?
14. 3. 2024

Filozofie Ikigai: Může být práce koníčkem?

Jak se vyrovnat s drby v práci a kdy je to problém?
10. 6. 2024

Jak se vyrovnat s drby v práci a kdy je to problém?