Jak zvládnout práci i přes osobní problémy

Jak zvládnout práci i přes osobní problémy

11. 12. 2023 , foto: istockphoto.com/tuaindeed
I v práci jsme jen lidé a občas si pro nás život připraví nečekané a nelehké výzvy. Mnozí se někdy dostaneme do nelehkých životních situací, přičemž jsou některé z nich náročnější než jiné. Ne vždy je jednoduché odpoutat se od osobních problémů a vést život, jako by se nic nestalo. Jak ale zvládat osobní problémy na pracovišti a postupně se dostat do starých dobrých kolejí?

1. Přizpůsobte si své povinnosti

V některých případech, jako je například smrt blízkého, pomáhá zůstat několik dní doma, mít možnost v klidu truchlit a postupně se z události vzpamatovat. Jestli patříte mezi lidi, kterým samota v těžkých situacích dokáže pomoct, rozhodně zvažte přesunutí některých pracovních povinností a vyberte si pár dní volna. Pokud si o tom předem promluvíte se šéfem, určitě nebude mít problém vašemu požadavku vyhovět.

2. Držte se realistických cílů

Ve chvíli, kdy si procházíte emočním stresem spojeným s osobními problémy je pravděpodobné, že nebudete schopni podávat tak kvalitní a plnohodnotný výkon jako obvykle. Je v pořádku umět si přiznat, že v danou chvíli nejste ve formě. Snižte proto na určitou dobu očekávání, která na sebe máte, a nepřesilujte se. Držte se realistických cílů a buďte vděční za to, že jste je zvládli dosáhnout i v tomto náročném období.

3. Pečujte o sebe

Pokuste se pozvednout vaše mentální zdraví tím, že se o sebe budete starat a každý den po práci si dopřejete potřebný čas na regeneraci. Snažte se dodržovat zdravé stravovací návyky a věnovat se koníčkům, které vás naplňují. Ať už je to čtení, sport, setkávání s přáteli nebo jen odpočinek při oblíbeném seriálu. Nezapomínejte si dopřát nezbytný odpočinek.

4. Pozor na oversharing

Je naprosto v pořádku, pokud své kolegy informujete o tom, že se ve vašem životě dějí vážné události, kvůli kterým se cítíte nesví a které mohou do určité míry ovlivňovat i váš pracovní výkon. Práce však nepatří mezi ideální prostředí, ve kterém byste s kolegy měli sdílet příliš osobní detaily spojené s osobními problémy. Pokud máte mezi kolegy i blízké přátele, kterým plně důvěřujete, promluvte si s nimi o problémech v soukromí a mimo pracovní prostředí. U ostatních kolegů zcela postačí, pokud jim sdělíte nejzákladnější informace nezbytné k objasnění toho, proč nejste očividně ve své kůži.

5. Chovejte se ke kolegům s úctou

Když je člověk ve stresové situaci, je často schopen chovat se v návalu emocí nevhodně a nepřátelsky vůči lidem kolem sebe, zvláště pokud na něj kladou jisté požadavky, které v dané chvíli nedokáže splnit. Jestli se v této situaci nacházíte, zkuste si to uvědomit a dát si pozor na to, abyste se ke svým kolegům chovali s respektem. Pokud cítíte, že momentálně nejste schopni plnit jejich očekávání na váš pracovní výkon, zkuste jim to narovinu a diplomaticky vysvětlit.

6. Požádejte o pomoc

Máte-li dlouhodobý problém vyrovnat se se svými osobními problémy a cítíte, že vám vaše situace dlouhodobě ovlivňuje kariéru, pracovní výkon, ale také každodenní život, nebojte se požádat o pomoc odborníka. Klidně se s touto informací můžete následně svěřit také vedení společnosti, která bude mít pro vaši situaci o to větší pochopení.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Jak poznat, jestli je zaměstnavatel důvěryhodný
29. 1. 2024

Jak poznat, jestli je zaměstnavatel důvěryhodný

Lži zaměstnavatelů: Čemu u pohovoru nevěřit
30. 11. 2023

Lži zaměstnavatelů: Čemu u pohovoru nevěřit

Silvestr v práci: Oslavte ho s kolegy!
28. 12. 2023

Silvestr v práci: Oslavte ho s kolegy!