Personálka.cz  →  Magazín  →  Poradna  → 

Právo odpojit se: Co to je a jak funguje pro zaměstnance v praxi?

Máte někdy pocit, že práce končí až ve chvíli, kdy večer usnete? Neustálé e-maily, zprávy a hovory mimo pracovní dobu se pro mnoho lidí staly samozřejmostí. Musí to tak ovšem být? Stále častěji se objevuje pojem právo odpojit se, které už v některých zemích funguje jako zákonné pravidlo. Jak může vypadat v praxi, kde už ho znají a co o něm říká česká legislativa? Zjistěte spolu s námi, zda opravdu musíte zvedat telefony i po pracovní době.

Co je to právo odpojit se?

Právo odpojit se označuje zákon, který zaměstnancům vymezuje právo nebýt zaměstnavateli dostupný prostřednictvím e-mailu, telefonu, SMS zpráv či jiných online komunikačních nástrojů mimo pracovní dobu, a to bez jakýchkoliv negativních důsledků.

Toto právo má za cíl chránit osobní život a mentální zdraví zaměstnanců. S rostoucím trendem práce na dálku a stále častějších možností home officu se zaměstnanci potýkají s problémem vymezit si jasný začátek a konec pracovní doby.

Z oficiálního průzkumu společnosti Eurofound, který se této problematice věnuje, vyplývá, že s rostoucím počtem zaměstnanců pracujících na dálku vzrůstá i počet zaměstnanců trpících duševními poruchami a depresemi. Průzkum zároveň prokázal, že zaměstnanci pracující z domova až dvakrát častěji překračují 48 hodinovou pracovní dobu, mají nedostatečnou dobu odpočinku a častěji pracují ve volném čase, což negativně ovlivňuje jejich fyzické i psychické zdraví.

Dle průzkumu přibližně 45 % pracovníků uvedlo, že kontaktování mimo pracovní dobu negativně ovlivňuje jejich rovnováhu mezi pracovním a osobním životem a zdraví, přičemž ženy a lidé (25–39 let) s malými dětmi byli postiženi více. Distanční pracovníci byli tímto fenoménem zasaženi mnohem více než ti na pracovišti.

Důležité je také poznamenat, že až 61 % dotazovaných zaměstnanců reaguje na zprávy po pracovní době kvůli obavám z následků, přičemž 50 % jako důvod uvádí snahu o kariérní růst.

Zjištění agentury Eurofound vedla Evropský parlament k tomu, aby vyzval Evropskou komisi k přípravě směrnice, která zaměstnancům zaručí možnost odpojit se od práce mimo pracovní dobu bez obav z jakýchkoliv následků.

Jak by mělo právo odpojit se fungovat v praxi?

Podle směrnic Evropské unie by právo odpojit se mělo zaměstnancům umožnit být mimo pracovní dobu nedostupní pro pracovní podněty, aniž by se museli obávat sankcí. V praxi to teda znamená:

  • Žádné nucené odpovídání mimo pracovní dobu – Zaměstnavatel nesmí očekávat, že si zaměstnanec bude kontrolovat e-maily, zprávy či jiné komunikační kanály po skončení pracovní doby.
  • Stanovení jasné pracovní doby – Zaměstnanci by měli mít jasně definovanou pracovní dobu a dobu odpočinku, během níž mají plnou svobodu disponovat svým časem.
  • Respektování soukromí a osobního života – Právo odpojit se zahrnuje ochranu před tlaky vyvíjenými na zaměstnance, například při práci z domova. Podstatou je, aby zaměstnanec nemusel být dostupný i v době svého osobního volna.
  • Zajištění technických a organizačních opatření – Zaměstnavatelé by měli zavést mechanismy, které umožní zaměstnancům odpojení, například nastavení automatických odpovědí, vypínání notifikací nebo oddělené pracovní účty.
  • Podpora duševního zdraví – Smyslem práva odpojit se je snížit stres, vyhoření a jiné psychické problémy, které mohou u zaměstnanců vznikat z neustálé pracovní dostupnosti.

Z těchto bodů poměrně jasně vyplývá, že Evropské směrnice sice nepředepisují konkrétní pravidla pro každou situaci, ale stanoví princip, díky kterému má každý zaměstnanec nárok na čas, kdy nemusí být k dispozici svému zaměstnavateli.

Kde je tento zákon již zaveden?

Zatímco v Evropské unii i v Česku se o právu odpojit se zatím spíše diskutuje, řada států už ho do své legislativy zavedla.

Prvním z nich byla Francie, která již od roku 2017 dává zaměstnancům právo nereagovat na pracovní hovory a e-maily mimo pracovní dobu. V některých firmách je dokonce přímo zakázáno vyřizovat pracovní záležitosti během nočních hodin.

Španělsko přidalo podobnou úpravu v roce 2018. Zaměstnanci tam nemusí používat telefon ani jiné pracovní zařízení mimo pracovní dobu, a to ani během dovolené nebo mateřské. Firmy navíc musí mít vlastní interní pravidla, která zaměstnancům toto právo zajišťují.

K zemím EU, které už právo odpojit se znají, patří také Itálie a Belgie.

Mimo Evropské unie právo odpojit se zavedla Austrálie – od srpna 2024 se tam zaměstnanci velkých firem mohou bránit veškeré pracovní komunikaci mimo pracovní dobu, a od roku 2025 se to bude týkat i menších podniků. Pokud zaměstnavatel pravidla poruší, hrozí mu pokuta.

Je tedy zřejmé, že s rostoucí digitalizací práce se právo odpojit se stává běžnou součástí pracovního práva v čím dál více zemích, přičemž tento trend pravděpodobně poroste.

Jak je to v českém zákoníku práce?

V českém zákoníku práce v současnosti není právo na odpojení oficiálně zakotveno, ani blíže specifikováno. Zákoník práce však jasně vymezuje rozdíl mezi pracovní dobou a dobou odpočinku. Doba odpočinku je v zákoníku práce definována jako část dne, „se kterou může zaměstnanec nakládat dle své volné úvahy, tedy věnovat se oddechu a nebýt během této doby zaměstnavateli k dispozici.“ Z toho jasně vyplývá, že pokud se nejedná o pracovní pohotovost, nemůže od vás zaměstnavatel vyžadovat, abyste reagovali na jeho podněty v době odpočinku.

Jak se odpojit a chránit tak svůj osobní život?

Právo odpojit se má své praktické využití jen tehdy, pokud zaměstnanec aktivně chrání svůj osobní čas a nastavuje si jasné hranice. Zde je několik tipů, jak se můžete efektivně odpojit:

  • Stanovte si pevný režim určený pro práci a odpočinek – Jasně oddělujte pracovní dobu od svého volného času a striktně tento rozvrh dodržujte.
  • Vypínejte si notifikace mimo pracovní dobu – Láká vás přečíst si zprávy, které vám přijdou po pracovní době? Uvědomte si, že ne všechny zprávy vyžadují okamžitou reakci, a proto se snažte omezit veškerá upozornění na minimum.
  • Oddělte své pracovní a soukromé účty – Používejte samostatné e-mailové adresy, profily, případně i zařízení, abyste se vyhnuli nechtěné záměně osobního a pracovního života.
  • Vytvořte si rituály odpojení – Naučte se například odkládat své pracovní zařízení mimo dosah hned po skončení pracovní doby. Pomoci vám může i krátká procházka nebo jiná aktivita hned po pracovní době, která vás přivedena jiné myšlenky.
  • Vědomý čas offline – Využijte volný čas k aktivitám, u kterých nepotřebujete používat žádné technologie. Můžete si číst, sportovat nebo se setkávat s rodinou a přáteli.

Tyto jednoduché kroky vám pomohou chránit váš osobní život a psychickou pohodu, přičemž naplňují i principy práva odpojit se, bez ohledu na to, zda toto právo tvoří nebo netvoří součást zákonů.

Přemýšlíte, zda je nejlepším pracovním modelem práce v kanceláři, home office nebo hybridní režim? Podívejte se na naše srovnání pracovních modelů a inspirujte se!