Personálka.cz  →  Magazín  →  Poradna  → 

Na detailech záleží: Jak napsat životopis, který zaujme každého personalistu?

Chcete vědět, jak napsat životopis, který personalistu zaujme na první pohled? Není to jen o tom sepsat vaše zkušenosti – důležité je i to, jak životopis vypadá a v čem je výjimečný. Co má obsahovat životopis, který vás dostane na pohovor? Přinášíme několik praktických tipů, díky nimž vytvoříte profesionální CV, jež vás odliší od ostatních uchazečů. Čtěte dál a získejte náskok!

1. Prezentace upoutá na první pohled

Vzhled vašeho životopisu personalista zachytí hned na první pohled. Jak má vypadat životopis, který zaujme? Životopis je způsob vaší prezentace, a proto by měl být jasný a přehledný. Před odesláním si dejte pozor na následující detaily:

  • Jednotný font – Ujistěte se, že máte v životopisu jednotný typ písma.
  • Velikost písma – Dejte si pozor na to, aby měl stejný druh informací jednotnou velikost písma. Dodržujte i stejnou velikost nadpisů.
  • Neutrální barvy – V životopisu použijte černé nebo tmavě modré písmo pro co nejlepší čitelnost. Upřednostněte neutrální bílé pozadí, případně jemné pastelové barvy.
  • Zkušenosti v odrážkách – Všechny zkušenosti a jejich specifikace uvádějte ve stručných odrážkách. Díky tomu bude váš životopis přehledný a snadno čitelný.
  • Formát souboru – Pokud odesíláte životopis v online podobě, zvolte standardní formát PDF. Nezapomeňte v názvu souboru uvést své jméno.

2. I na správném rozsahu záleží

Kolik stran má mít životopis? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Zpravidla by však délka životopisu měla alespoň přibližně odpovídat množství vašich zkušeností.

Jestli patříte mezi juniorní či mediorní zaměstnance, měli byste se pokusit vtěsnat životopis na jednu stránku A4. Myslete na to, že je důležité, aby váš životopis obsahoval zejména zkušenosti klíčové pro výkon pracovní pozice, na kterou se hlásíte. Pokud tedy pominete půlroční vysokoškolskou brigádu na pozici, která s vaším aktuálním zaměřením nemá žádnou souvislost, je to naprosto v pořádku. Životopis by měl být zejména stručným přehledem vaší dosavadní kariérní cesty.

Když jste však na seniorní pozici a ve svém odvětví se pohybujete již mnoho let, je pochopitelné, že vaše zkušenosti pravděpodobně přesáhnou rozsah jedné A4. I v tomto případě se však snažte udržet svůj životopis co nejstručnější a zmínit jen opravdu relevantní znalosti a pracovní zkušenosti.

3. Gramatiku raději zkontrolujte třikrát

Jak jsme již zmínili, životopis slouží pro personalisty jako způsob vaší prezentace. Dejte si proto velký pozor na to, aby byla kromě vizuálních a formálních náležitostí v pořádku i jeho gramatika. Životopis s chybami vám může značně ztížit možnost získat vysněnou práci, protože působí nedbale a neprofesionálně.

Před odesláním si životopis několikrát projděte a ujistěte se, že je gramaticky v pořádku. Doporučujeme vám zaslat životopis i někomu blízkému, kdo jej zkontroluje z nezávislého úhlu pohledu. Pro kontrolu gramatiky můžete využít i online nástroje využívající umělou inteligenci.

4. S fotkou nebo bez?

I když je všem jasné, co má obsahovat životopis, v případě fotky je odpověď poněkud nejednoznačná. To, zda s fotkou na životopisu uspějete, záleží nejenom na zemi, ve které se ucházíte o práci, ale i na interních předpisech každé firmy.

Pokud se ucházíte o práci v evropské zemi, je pravděpodobné, že bude fotka na životopisu vítána. V USA, Spojeném království, Kanadě či Austrálii by vám však mohla naopak uškodit. Více informací o fotce na životopisu přinášíme v článku Je fotka na životopisu důležitá?

Tato pravidla se však mohou lišit i v jednotlivých firmách na základě jejich interní politiky a vnitřních pravidel. Vždy se proto řiďte pokyny uvedenými v inzerátu, případně se informujte o firemních hodnotách na jejich webových stránkách.

5. Přizpůsobte životopis pracovní nabídce

Chcete-li napsat životopis, který personalisty skutečně zaujme, přizpůsobte jej pracovní nabídce, o níž se ucházíte. Detailně si projděte jednotlivé požadavky a zjistěte, které z vašich zkušeností se pro danou pozici nejvíce hodí. Právě ty se snažte v životopisu co nejvíce vyzdvihnout.

Zároveň vám doporučujeme podívat se na firemní stránky a přečíst si dodatečné informace o firemní kultuře, zvycích či stylu práce. Na základě toho dokážete v životopisu zmínit právě ty vlastnosti, které by do vybraného prostředí co nejvíce zapadly. Tento malý tip z vás může ihned udělat ideálního kandidáta pro každou pozici, o kterou máte zájem.

6. Soft skills mohou vždy pomoci

Pokud uvedete v životopisu ten správný soubor soft skills, můžete mezi ostatními kandidáty nepochybně vyniknout. Dejte si však pozor na to, abyste při uvádění soft skills nezmiňovali klišé vlastnosti jako komunikativnost, houževnatost, cílevědomost či flexibilita.

Buďte raději upřímní a objasněte své kvality v kontextu. Jako příklad může sloužit schopnost motivovat tým kolegů v náročném období nebo schopnost klidně a racionálně reagovat v krizové situaci. Zároveň nikdy neuvádějte soft skills, které ve skutečnosti nemáte, protože by se vám to mohlo vymstít.

Jestli jste v nedávném období absolvovali kurzy, které jsou relevantní pro pracovní nabídku, o kterou máte zájem, můžete je také uvést ve svém životopisu.

7. Nebojte se recenzí

Ukončili jste předchozí zaměstnání v pozitivním duchu a máte dobré vztahy s bývalými kolegy? Požádejte je o recenze! Obzvlášť doporučení od přímých nadřízených či seniorních kolegů z vašeho odvětví jsou vysoce ceněná. I když si personalisté často sami vyžádají kontakt na bývalé zaměstnavatele, můžete 1-2 pozitivní recenze uvést přímo do životopisu. Kromě své kvalifikace tím také ukážete, že se vám cesty s bývalými kolegy rozešli v dobrém, a nepochybně zanecháte dobrý dojem.

Nejste si jisti, co všechno by mělo vaše CV obsahovat? Přečtěte si náš článek Jak napsat strukturovaný životopis.