Časté otázky na pracovním pohovoru: Jak se na ně připravit

Časté otázky na pracovním pohovoru: Jak se na ně připravit

15. 2. 2024 , foto: istockphoto.com/fizkes
Pracovní pohovory bývají pro uchazeče náročné a stresující. Většina uchazečů se chce na pracovní pohovor dobře připravit a udělat co nejlepší dojem. Předem však nemůžete tušit, jaké dotazy si na vás personalista připravil. Nebo snad ano? Ve skutečnosti existují takové otázky, se kterými se setkáte téměř na každém pohovoru. V tomto článku vám představíme několik z nich spolu s malým návodem, jak se na ně připravit.

1. Řekněte nám něco o sobě

S touto otázkou se setkáte skutečně na všech pracovních pohovorech. I přes svou jednoduchost však dokáže některé uchazeče v danou chvíli vykolejit. Co personalisté očekávají, že jim o sobě řeknete? Účelem této otázky je zjistit, zda se s vašimi dosavadními pracovními zkušenostmi hodíte na obsazovanou pracovní pozici. V odpovědi na tuto otázku byste proto měli vyzdvihnout ty pracovní zkušenosti a úspěchy, které jsou relevantní k pozici, na níž se hlásíte. Tyto informace můžete zároveň propojit s tím, proč vás daná práce baví a proč si myslíte, že jste v ní dobří.

2. Jak jste se dozvěděli o této pracovní pozici?

Účel této otázky je vcelku jasný, personalista chce zjistit, jak jste se o dané nabídce dozvěděli. Přesto tuto otázku ale můžete využít ve svůj prospěch. Pokud jste se o nabízené pracovním místě dozvěděli například prostřednictvím známého, který již ve firmě pracuje, zmiňte jeho jméno. Jestli jste spolu navíc už předtím pracovali, může to v personalistovi vzbudit pocit, že se vám o volné pozici ve firmě zmínil, protože si vás pamatuje jako dobrého bývalého kolegu. 

Pokud jste pracovní pozici našli sami, například na internetu, můžete zase zmínit, proč a čím vás zaujala právě tato nabídka. Když k tomu navíc dokážete přidat nějaké informace z webové stránky firmy, například že se vám líbí její hodnoty, můžete u personalisty získat bonusové body.

3. Čím vás zaujala tato pracovní pozice?

Touto otázkou se personalista nejčastěji snaží zjistit, zda jste správně pochopili, co nabízená pracovní pozice obnáší. Vaše odpověď tak personalistovi  napoví, jestli jste si popis pracovní pozice skutečně nastudovali nebo se jedná jen o jednu z mnoha dalších nabídek, na které jste reagovali. Stejně jako předchozí otázku i tuto dokážete využít ve svůj prospěch. Zkuste v odpovědi zmínit, proč máte o danou pracovní nabídku zájem, jak pracovní náplň souvisí s vašimi předchozími pracovními zkušenostmi a proč si myslíte, že by vaše dosavadní znalosti mohly být pro firmu přínosem.

4. Proč jste odešli z předchozí práce?

I když může tato otázka vyznívat poněkud nepříjemně, patří mezi časté otázky na pracovním pohovoru. Existuje mnoho relevantních důvodů, pro které lidé opouštějí zaměstnání. Ať už se jedná o chuť změnit pracovní prostředí, snahu kariérně růst, nevyhovující změnu vedení nebo zažitých systémů, buďte k personalistovi upřímní. Snažte se však připravit svou odpověď předem a naformulovat ji tak, abyste nevykreslili ve špatném světle sebe ani bývalého zaměstnavatele. Hanění předchozích zaměstnavatelů totiž působí neprofesionálně a u nikoho nevzbuzuje pozitivní dojem.

5. Z vašeho životopisu se zdá, že jste měli rok pauzu. Můžete nám to blíže objasnit?

V některých kulturách je rok pauzy od práce vnímán jako naprosto běžná praktika, v té naší to však zatím není až tak rozšířené. Pokud jste si dali rok pauzy, je možné, že se vás na to personalista při pohovoru zeptá. V takovém případě byste měli vaši odpověď zaměřit na to, co vám toto období volna přineslo do života a kam jste se díky němu posunuli, ať už osobnostně nebo kariérně. Pokud personalista pochopí, že jste na sobě po celý rok skutečně pracovali a rozvíjeli se, rozhodně to nebude vnímat jako negativum.

6. Ve vašem životopisu vidíme časté střídání zaměstnání. Jak k tomu došlo?

Mnozí zaměstnavatelé nemají rádi uchazeče, kteří často střídají zaměstnání. Pro většinu zaměstnavatelů je totiž výhodné najmout člověka, který ve firmě stráví nějaký čas, pochopí princip jejího fungování a bude se postupně rozvíjet na své pracovní pozici. Co dělat, pokud máte v životopisu časté střídání zaměstnání? Nejlepší bude, když budete upřímní a vysvětlíte personalistovi, proč u vás k častým změnám zaměstnání docházelo. Pokud jste však nebyli s předchozími zaměstnavateli spokojeni, opět vám připomínáme, abyste vaši odpověď formulovali taktně a nehanili jejich pověst.

7. Jaká je vaše platová představa?

Tuto otázku můžete očekávat na všech pracovních pohovorech, které neměly informaci o mzdě uvedenou přímo v inzerátu. Je však pravděpodobné, že tuto otázku dostanete i v případě, že bylo v kolonce mzda uvedeno určité platové rozmezí. V případě, že platové rozmezí nebylo předem dáno v inzerátu, může být tato otázka záludná. Řeknete-li totiž příliš nízkou nebo příliš vysokou částku, napoví to personalistovi, že nevíte, jak bývá daná pracovní pozice standardně ohodnocena. Existuje však jednoduché řešení – na webu PrůměrnéPlaty.cz zjistíte během pár kliknutí, jaký je průměrný plat pro danou pracovní pozici ve vaší lokalitě, což vám dá lepší představu o tom, jak byste tuto otázku měli zodpovědět.

8. Máte nějaké dotazy?

Prostřednictvím této otázky vám personalista dává prostor ujistit se, že jste se správně pochopili. Díky této otázce máte zároveň příležitost projevit o danou pracovní nabídku upřímný zájem. Pokud vám nenapadají žádné dotazy ohledně již probraných témat, zkuste se personalisty například zeptat, co má na práci v dané společnosti nejraději nebo jaké jsou největší výzvy, se kterými se na konkrétní pracovní pozici můžete setkat. Odpovědi na tyto otázky pro vás budou také přínosné, protože díky nim získáte lepší obraz o tom, co můžete od dané pozice očekávat.

9. Máte ještě nějaké další pohovory?

Každého personalistu zajímá, jestli se hlásíte jen na pracovní pozici v jejich společnosti nebo máte otevřené i jiné možnosti. Je naprosto v pořádku, pokud si aktivně hledáte práci a máte před sebou ještě několik pohovorů. Vždy buďte k personalistovi upřímní. Pokud vás však daná pracovní pozice skutečně zaujala a preferujete ji před ostatními nabídkami, sdělte to personalistovi narovinu. Může vás to totiž zvýhodnit v porovnání s kandidáty, kteří mají danou nabídku spíše v záloze a preferují jiné možnosti.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Stres z práce: jaké jsou vhodné strategie pro zvládání stresu?
19. 9. 2024

Stres z práce: jaké jsou vhodné strategie pro zvládání stresu?

Jak se vypořádat s nepříjemnými kolegy na pracovišti?
25. 7. 2024

Jak se vypořádat s nepříjemnými kolegy na pracovišti?

7 tipů: Techniky pro zlepšení produktivity práce
22. 8. 2024

7 tipů: Techniky pro zlepšení produktivity práce